Voor wie is PMKT?
Psychomotorische kindertherapie is voor veel klachten inzetbaar. De meest voorkomende klachten op een rijtje gezet:
Sociaal/emotioneel
Teruggetrokken of agressief gedrag | Lusteloosheid, nergens meer zin in hebben
Slaap-eetproblemen | Negatief zelfbeeld | Pesten of gepest worden (weerbaarheid)
Moeilijk contact maken met leeftijdsgenootjes
Cognitief
Intrinsieke motivatieproblemen | Concentratieproblemen | Planmatig werken | Impulsiviteit
Motoriek
Houterig, onhandig bewegen | Over-beweeglijkheid | Grove-fijne motoriek
Te weinig lichaamsbesef/bewustzijn
Ook kan de ontwikkeling van een kind stagneren ten gevolge van een stoornis zoals bijvoorbeeld:
AD(H)D, autisme (Asperger, PDD-NOS), angststoornissen, hechtingsproblematiek of een traumatische gebeurtenis (verlies/rouw, ziekte, ziekenhuisopnames, scheiding, seksueel misbruik, bevallingen, stress bij ouders).
Herkent u dit in uw kind, heeft u vragen of wilt u advies, neem gerust contact met mij op. Ik sta u graag te woord.
Het beste uit jouw kind halen?
Werkwijze
Er vindt eerst een intakegesprek met ouders plaats. In dit gesprek verzamel ik zoveel mogelijk informatie over de ontwikkeling en problematiek van uw kind. Ik vraag u om verschillende formulieren in te vullen, zodat ik een nog breder beeld kan vormen en daarmee ook een digitaal dossier kan opbouwen voor uw kind. Tijdens de eerste 4/5 sessies zal ik het gedrag van uw kind observeren en analyseren. Hierbij kijk ik naar verschillende aspecten die terug te zien zijn in het gedrag, bijvoorbeeld: De motoriek van uw kind, hoe reageert uw kind emotioneel op verschillende situaties en hoe maakt het contact met anderen.
De verzamelde informatie zal ik tijdens een daarop volgend oudergesprek met u bespreken.Tijdens zo’n gesprek is er genoeg ruimte om ook uw bevindingen met mij te delen en/of vragen te stellen. Naar aanleiding van het gesprek zal ik specifiek op uw kind afgestemd leerdoelen opstellen, waarmee ik de therapie verder kan voortzetten.
Items die tijdens de therapie aan bod kunnen komen zijn:
- Wat voel ik in mijn lijf, wie ben ik, wat kan ik en waar word ik blij van
- Cognitieve vaardigheden aanleren, zoals planmatig werken, spanningsboog verlengen
- Hoe kan ik de baas blijven over mijn eigen emoties, nuances leren aanvoelen
- Hoe leg ik contact met anderen en hoe kan ik deze contacten behouden